اخیرا آلفرد اسپکتور یکی از معاونان اجرایی گوگل در مقاله ای تحولات پیش روی موتورهای جستجو و به ویژه گوگل را مورد بحث و بررسی قرار داده است. به اعتقاد وی تا سال 2019 انواع و اقسام دستگاههای مختلف به اینترنت قابل اتصال بوده و از خدمات متنوع در دنیای مجازی بهره مند خواهند شد. همچنین در آینده سیسیتم های رایانه ای با بررسی رفتار جمعی میلیاردها انسان باهوش تر شده و به همین علت رابطه انسان و ماشین وارد مرحله جدیدی خواهد شد فلذا بهره مندی از سرویس های بسیار پیشرفته جستجو امکان پذیر می شود. به عنوان نمونه یک کاربر نه تنها می تواند به سادگی کلمه ای را در فایل های مختلف ویدیوئی جستجو کند، بلکه می تواند در این فایل ها به دنبال الگو یا مفهوم کلی بگردد. به عنوان مثال کاربران می توانند میلیاردها فایل ویدیوئی را برای یافتن داستانی حاوی صحنه های تعقیب و گریز هیجانی یا پایانی شاد جستجو کنند.

این سخنان آقای اسپکتور دقیقا با روح نمایه سازی منابع اینترنت همخوانی دارد. در حقیقت پیش بینی اسپکتور از نسل های آینده موتورهای جستجو تلفیق نمایه سازی محتوای منابع اینترنت و روشهای معمول جستجو است. این می تواند یک فرصت ایده آل برای اطلاع رسانان بوجود آورد تا با تکیه بر مهارت های نمایه سازی منابع اینترنت، نقش اساسی را در این تحولات ایفا نمایند. تبحر در نمایه سازی منابع اینترنتی منطبق با تحولات عصر فناوری اطلاعات می تواند کتابداران و اطلاع رسانان را جزو پیشگامان عصر فناوری اطلاعات قرار دهد. در چنین شرایطی بازنگری در محتوای درسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی، به خصوص در دوره کارشناسی ارشد یکی از ملزومات حرکت به سوی چنین پیشرفتی است.